Syskonavdelning

ENHET FJÄRILARNA - SYSKONAVDELNING

Enhet Fjärilarna ligger på Askersundsgatan 6 i en ljus lokal i två plan.

Det är en syskonavdelning för barn i åldern mellan ca 3–5 år.

På enhet Fjärilarna har vi plats för sammanlagt 30 barn som dagligen delas i tre till fyra grupper.

Vi erbjuder en miljö som är trygg och anpassad efter barnens behov. Alla hyllor, bord och stolar på Fjärilarna är i barnens höjd. Vi tänker också på våra pedagoger som under sin planeringstid har möjlighet att använda fällbara bord i vuxen storlek.

En dag på Fjärilarna består av utomhusaktiviteter, Montessori arbetspasset inomhus samt samlingar.

På Fjärilarna pratar vi både svenska och engelska med alla våra barn.

Under utomhusaktiviteter går barnen till skogen och närliggande lekparker och utforskar sin utomhusmiljö.

Under arbetspasset inomhus arbetar barnen med Montessori materialen, målar, skapar, bakar, läser och lyssnar på sagor. Barnen får även utföra olika sysslor som de ser mamma och pappa göra hemma, t ex duka och duka av, sopa, dela frukt, städa, damma, m.m.

På Fjärilarna lägger vi stor vikt på rörelse också. Förutom dagliga utevistelsen i skogen och närligande parker på förmiddagar har våra barn regelbunden morgongympa utomhus och minst ett gympapass i gympasalen en gång per vecka.

Andra uppskattade aktiviteter är drama och bakning.

Varje vecka gör vi också heldagsutflykter till museer och teatrar.